Lärare inte tillräckligt bra på att lära ut matte

Matteundervisningen fungerar dåligt. Lektionerna är ofta upplagda på ett sätt som 
försvårar för eleverna att lära sig, visar en ny avhandling.

Ämnet matematik är ett sorgebarn i den svenska skolan. Mer än var tionde elev 
misslyckas på de nationella proven i årskurs 9. Och ett IG i slutbetyget gäller 
ofta just kärnämnet matte.
Madeleine Löwing, forskare med många års erfarenhet både som matematiklärare och 
utbildare av blivande lärare, har studerat vad som händer under ett antal vanliga 
mattelektioner.
Hon satte mikrofoner på sju lärare, som arbetar med elever i årskurserna 4 - 9 i 
flera olika västsvenska skolor. Samtliga lärare anses av kollegor och skolledning 
som både duktiga och ambitiösa.
- Mitt första intryck av lektionerna var också att det fungerade bra. Men bilden 
förändrades när jag läste igenom mina utskrifter och analyserade vad som verkligen 
hände, förklarar Madeleine Löwing.
Den inspelade kommunikationen mellan lärare och elever visar att de ofta pratar 
förbi varandra. Ibland beror det på att läraren är så stressad att hon inte ger 
sig tid att lyssna ordentligt. Istället förklarar läraren vad hon tror är 
elevernas problem.
Det går inte att skylla stressen på att klasserna är för stora. De 
undervisningsgrupper som studerats bestod av mellan 13 och 20 elever.
-  En viktig orsak till att det blir fel i 
kommunikationen är istället att lärarna inte har tagit reda på vad eleverna kan. 
Det finns en utbredd rädsla för att använda diagnoser och de flesta lärare saknar 
därför kontroll över elevernas förkunskaper , säger Madeleine Löwing.
Inga samtal om matematik
Hon hävdar vidare att lärarnas val av undervisningsmetoder inte heller är de 
bästa. Eleverna sätts ofta i grupper för att kunna hjälpa varandra - samtidigt som 
läraren känner press på sig att individualisera.
Resultatet blir att eleverna arbetar i sin egen takt, i hög grad styrda av ett 
läromedel.  Eftersom de snabbt kommit olika 
långt i boken har de ingen större nytta av varandra. Det blir därför inga samtal 
om matematik i gruppen,  däremot ofta prat 
om privata saker.
- Eleverna behöver tala matematik. Annars har de inget användbart språk för att 
förstå de uttryck och metoder som beskrivs i boken. Eftersom många har samma 
problem, blir det långa väntetider innan läraren kan ge dem hjälp.
Bättre vägledning
Madeleine Löwing efterlyser mattelärare som tar ett större ansvar som 
arbetsledare. Om fler elever ska klara av matematiken  krävs att någon introducerar nya moment, 
förklarar begreppen och lär eleverna att prata om matteproblemen. 
- En annan slutsats är att det  inte 
räcker att ha läst matematik och pedagogik var för sig. Lärarna behöver bättre 
vägledning och utbildning i hur de ska undervisa just i matteämnet. 
På fredag disputerar Madeleine Löwing med sin avhandling på Pedagogen i Mölndal.

Anne Johansson

031-62 42 10 anne.johansson@gp.se