Pre conferense workshop 2 (PCW2):

 Part 1. Introduction being a net teacher. 
 Lasse Bourelius, föreståndare för Learning Lab & Eva Norling, bibliotekarie 
och informationsspecialist, Blekinge Tekniska Högskola (BTH)
 
  Referat av Kjell-Åke Ahlin 
  
  Learning Lab ( LL, BTH) arbetar med 
utveckling av nätbaserade kurser vid BTH, avsedda för lokal användning och 
distansutbildning. 
  Learning Lab initierar forskningsprojekt och tar fram verktyg (intranät, 
virtuella kontor, onlinekurser) för lärande i samverkan med hjälp av 
distansutbildningsmetodik. 
  BTH har för närvarande ca 1 800 kursdeltagare fördelade på ett 40-tal 
kurser i över 10 länder. 
  Learning Lab har skapat en egen utvecklingsmodell av onlinekurser, varvid 
LL tillhandahåller ett produktionsteam bestående av teknisk expertis, 
informationsspecialister och ämnesexperter. 
   Dessa leder kurserna initialt, för 
att senare lämna över dessa till lärare, som inte själva är kursutvecklare. 

   
    Erfarenheter: Kurserna ges företrädesvis i kvartsfart och 
man har funnit att två lärare per varje 5-poängskurs verkar vara en 
förutsättning för en bra kurs, liksom mycket tidig medverkan från biblioteket 
under utvecklingsarbetet.
     Lärare synes behöva förberedande 
tekniska instruktioner i betydligt större omfattning än studenterna.  
    Asynkron utbildning (oberoende av tid och plats) med total 
flexibilitet har visat sig ge över 50% avhopp.
      Därför präglas numera 
organiseringen av onlinekurserna av synkron utbildning med bestämda tider för 
gruppdiskussioner och fasta deadlines för inlämningsuppgifter.  
     
      Ett helt fritt diskussionsforum 
ger låg aktivitet medan bestämda tider (ca 2 timmar vid 2-3 tillfällen per 
vecka) leder till ökad aktivitet. 
     
     
     Ett verktyg som chat tilltalar ungdomar mer än äldre. 
     Kvinnor föredrar skriftliga diskussioner/redovisningar mer än muntliga. 
          
      Nätbaserat lärande ger universiteten möjlighet att nå nya målgrupper 
och  för studenterna att gå andra kurser i en flexibel mix av närundervisning 
 och distribuerat lärande   med omväxlande studenter och/eller lärare på 
distans. 
       Framtagna kursmoduler kan 
återanvändas (ekonomiskt, trots hög utvecklingskonstnad, men bara ifall många 
studenter/kurser kan utnyttja materialet) både online och på campus. 
        Onlinekurser kan medföra en ökad internationalisering och möjlighet 
att beakta regionala/kulturella skillnader (uppgifter måste lösas genom 
gränsöverskridande samverkan mellan grupper/länder) i virtuella projektrum 
(diskussionsgrupper, chatkanaler, delade program, viedokonferenser). 
        
         En viktig förutsättning för 
en lyckad onlinekurs är en väl skriven studiehandledning, som hjälper 
distansstudenterna att organisera arbetet fram till goda resultat.
          
          För att undvika alltför stor inverkan av den mänskliga faktorn 
behövs förberedande kompetensutveckling (t.ex. ECDL   det europeiska 
datorkörkortet) av framför allt lärarna. 
          
           Tidigare var många 
studenter ovana användare av datorer, men så är ej fallet i dag.  
           Studenternas och lärarnas erforderliga tillgång till datorer och 
ett kontinuerligt och kompetent användarstöd (24/7 = dygnet runt) bör dock 
alltid kunna garanteras. 
           
           Bibliotekets stöd till distansstudenter: Samarbetet med 
informationsspecialister vid kursutveckling är betydelsefullt för att 
bibringa studenterna nödvändig informationskompetens (bl.a. sökmetodik och 
kritisk evaluering av information) och för att förse dem med verktyg för ett 
livslångt lärande. 
           Distansstudenterna registreras (erhåller lånekort/pinkod) för att 
kunna söka/ reservera/låna artiklar/böcker via en proxyserver, som medger 
åtkomst till bibliotekets resurser även utanför campus. 
           Biblioteket (http://www.bth.se/bibliotek/) storsatsar på digitala 
informationsresurser och kommer att göra en nätbaserad kurs i 
bibliotekskunskap ( Lilla sökguiden ) tillgänglig för alla via Internet efter 
julen 2002. Blekinge tekniska högskola (BTH) använder sig av LUVIT 
(http://luvit.bth.se) som ett forum för administration av onlinekurser (t.ex. 
hantering av meddelanden och diskussionsinlägg). Här finns dock ingen allmänt 
spridd  standard bland universitet och högskolor. 
           Exempel på andra lösningar är PingPong, FirstClass och Lotus 
Learning Space. 
           Det finns åtskilliga produktivitetsverktyg för kursadministration, 
som varierar mycket avseende funktionalitet. 
           Använd gärna  länken 
under hemsidan för Netlearning 2002 för att på egen hand utvärdera olika 
alternativ.