Pre conferense workshop 2 (PCW2): Part 1. Introduction being a net teacher. Lasse Bourelius, föreståndare för Learning Lab & Eva Norling, bibliotekarie och informationsspecialist, Blekinge Tekniska Högskola (BTH) Referat av Kjell-Åke Ahlin Learning Lab ( LL, BTH) arbetar med utveckling av nätbaserade kurser vid BTH, avsedda för lokal användning och distansutbildning. Learning Lab initierar forskningsprojekt och tar fram verktyg (intranät, virtuella kontor, onlinekurser) för lärande i samverkan med hjälp av distansutbildningsmetodik. BTH har för närvarande ca 1 800 kursdeltagare fördelade på ett 40-tal kurser i över 10 länder. Learning Lab har skapat en egen utvecklingsmodell av onlinekurser, varvid LL tillhandahåller ett produktionsteam bestående av teknisk expertis, informationsspecialister och ämnesexperter. Dessa leder kurserna initialt, för att senare lämna över dessa till lärare, som inte själva är kursutvecklare. Erfarenheter: Kurserna ges företrädesvis i kvartsfart och man har funnit att två lärare per varje 5-poängskurs verkar vara en förutsättning för en bra kurs, liksom mycket tidig medverkan från biblioteket under utvecklingsarbetet. Lärare synes behöva förberedande tekniska instruktioner i betydligt större omfattning än studenterna. Asynkron utbildning (oberoende av tid och plats) med total flexibilitet har visat sig ge över 50% avhopp. Därför präglas numera organiseringen av onlinekurserna av synkron utbildning med bestämda tider för gruppdiskussioner och fasta deadlines för inlämningsuppgifter. Ett helt fritt diskussionsforum ger låg aktivitet medan bestämda tider (ca 2 timmar vid 2-3 tillfällen per vecka) leder till ökad aktivitet. Ett verktyg som chat tilltalar ungdomar mer än äldre. Kvinnor föredrar skriftliga diskussioner/redovisningar mer än muntliga. Nätbaserat lärande ger universiteten möjlighet att nå nya målgrupper och för studenterna att gå andra kurser i en flexibel mix av närundervisning och distribuerat lärande med omväxlande studenter och/eller lärare på distans. Framtagna kursmoduler kan återanvändas (ekonomiskt, trots hög utvecklingskonstnad, men bara ifall många studenter/kurser kan utnyttja materialet) både online och på campus. Onlinekurser kan medföra en ökad internationalisering och möjlighet att beakta regionala/kulturella skillnader (uppgifter måste lösas genom gränsöverskridande samverkan mellan grupper/länder) i virtuella projektrum (diskussionsgrupper, chatkanaler, delade program, viedokonferenser). En viktig förutsättning för en lyckad onlinekurs är en väl skriven studiehandledning, som hjälper distansstudenterna att organisera arbetet fram till goda resultat. För att undvika alltför stor inverkan av den mänskliga faktorn behövs förberedande kompetensutveckling (t.ex. ECDL det europeiska datorkörkortet) av framför allt lärarna. Tidigare var många studenter ovana användare av datorer, men så är ej fallet i dag. Studenternas och lärarnas erforderliga tillgång till datorer och ett kontinuerligt och kompetent användarstöd (24/7 = dygnet runt) bör dock alltid kunna garanteras. Bibliotekets stöd till distansstudenter: Samarbetet med informationsspecialister vid kursutveckling är betydelsefullt för att bibringa studenterna nödvändig informationskompetens (bl.a. sökmetodik och kritisk evaluering av information) och för att förse dem med verktyg för ett livslångt lärande. Distansstudenterna registreras (erhåller lånekort/pinkod) för att kunna söka/ reservera/låna artiklar/böcker via en proxyserver, som medger åtkomst till bibliotekets resurser även utanför campus. Biblioteket (http://www.bth.se/bibliotek/) storsatsar på digitala informationsresurser och kommer att göra en nätbaserad kurs i bibliotekskunskap ( Lilla sökguiden ) tillgänglig för alla via Internet efter julen 2002. Blekinge tekniska högskola (BTH) använder sig av LUVIT (http://luvit.bth.se) som ett forum för administration av onlinekurser (t.ex. hantering av meddelanden och diskussionsinlägg). Här finns dock ingen allmänt spridd standard bland universitet och högskolor. Exempel på andra lösningar är PingPong, FirstClass och Lotus Learning Space. Det finns åtskilliga produktivitetsverktyg för kursadministration, som varierar mycket avseende funktionalitet. Använd gärna länken under hemsidan för Netlearning 2002 för att på egen hand utvärdera olika alternativ. |