![]() ![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
Minnesanteckningar från GRU-seminariet den 10 september 2004 om arbetsbördanNärvarande: Kirsti Mattila, Jan Kristofersson, Mats Boij, Hans Tranberg, Lasse Svensson, Gunnel Roman, Gunnar Johnsson, Eike Petermann, Bengt Ek, Lars Filipsson, Christian Lundkvist, Andreas Wannebo, Hans Thunberg, Mikael Cronhjort, Harald Lang, Ari Laptev, Börje Leander, Jens Hoppe. 1. Mats Boij informerade om vilka schabloner för arbetstidsberäkning som används vid institutionen. Förutom timmar till förberedelser för föreläsningar är det också tänkt att ett visst antal timmar går till administration, till exempel till konstruktion av webbsidor, skrivande av kurs-PM och kursanalyser etc. En ny lathund för kursansvariga vore kanske önskvärd med information om vad som förväntas, kanske också mallar för kurswebbsidor och kursanalyser och dylikt. 2. Många lärare upplever att arbetsbelastningen har ökat, med många nya och kanske ovana arbetsmoment. Även om antalet arbetade timmar inte ska vara större nu, så kanske ändå arbetssituationen känns mer splittrad, med fler bollar i luften, och därmed mer pressande. 3. Ett problem med många av de arbetsmoment som tillkommit på senare år är att inte alla behärskar den teknik som krävs för att skriva kurswebbsidor i HTML eller att skriva lösningar i tex t ex. Ett sätt att lösa detta problem kunde vara att anställa fler kurssekreterare som kunde hjälpa till med detta. Då kunde de lärare som vill slippa göra kurswebbsidor istället få fler föreläsningstimmar. Man kunde också tänka sig att ha några tex-experter som har som en del av sina arbetsuppgifter att hjälpa folk med tex-problem, till exempel att inkludera figurer och annat, eller ännu bättre att ordna studiecirklar där intresserade lärare kan få lära sig detta. 4. Att skriva lösningar till tentor i tex är ett arbetskrävande och kanske också tråkigt moment. Vi kom fram till att det i fortsättningen är OK att istället scanna in handskrivna lösningar för den som så vill. 5. Anslagstavlorna för tentamensresultat ska bort. På lite sikt ska resultaten meddelas endast elektroniskt. För att klara detta behövs troligtvis mera sekreterarkraft på institutionen. Även resultat på kontrollskrivningar bör meddelas via kurswebbsidorna genom att studenterna tilldelas någon form av alias.
Anteckningarna skrevs av: Lars Filipsson.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
![]() ![]() |
Sidansvarig: Lars Filipsson
|