Vektoralgebra hör kanske inte till de främsta tillämpningsområdena för Maple.
Dock är det fullt möjligt att låta Maple utföra de vanligaste vektoroperationerna.
Man måste då först ladda in paketet 'linalg':
(OBS. Sätt':' efter kommandot och inte ';' för att undvika
ett stort output med paketets innehåll.)
> with(linalg):
En vanlig vektor matas in så här:
a:=vector([1,2,3]);
Här normeras a med kommandot 'normalize'
>
ea:=normalize(a);
Här matas en ny vektor b in.
Man bildar beloppet (längden) med funktionen
'norm' där man ska ha siffran 2 i andra positionen
för att få vanligt belopp.
Pröva gärna med 3 eller infinity istället och se vad som händer!
>
b:=vector([3,-2,1]);
f:=norm(b,2);
Vektoraddition och multiplikation med skalär utförs
på ett förutsägbart sätt:
>
c1:=a+b;
c2:=3*a;
Dock måste man använda funktionen 'evalm' för att få ut
resultatet av operationerna i klartext:
>
c1:=evalm(a+b);
c2:=evalm(3*a);
Skalärprodukt utförs med 'dotproduct'.
Här behövs inte 'evalm':
> d:=dotprod(a,b);
Projektionen av b på a kan bestämmas:
(ea var alltså den normerade versionen av a)
> projba:=dotprod(b,ea)*ea;
Och med 'evalm':
(Finess: '%' betyder 'det sist definierade uttrycket'
och kan här ersätta 'projba'.)
> evalm(%);
Vi avslutar med en enkel kryssprodukt axb :
> kr:=crossprod(a,b);