![]() 2.25, 2.26 (s.42) 2.30a
2.42a, 2.44 OH1.1, OH1.2 |
Vektorer, skalärprodukt m.m.
Man skall kunna addera och subtrahera vektorer samt multiplicera en vektor med en skalär (= reellt tal). [2.25-26] Den viktigaste operationen är dock skalärprodukt som kan definieras som :
|
2.56 (s.63) 2.65bd 2.69b (s.69-70) 2.80a, 281b (s.84) 2.73, 2.74, 2.75 (s.78-79) OH1.3, OH1.4, OH1.5, OH1.6, OH1.7
|
Kryssprodukt. Trippelprodukt.
Kryssprodukten är den andra viktiga vektorprodukten. Vektorprodukten definieras i komponentform med hjälp av (3x3-)determinanter.
|axb| = arean av den parallellogram som a och b spänner upp.
Detta ger en möjlighet att bestämma arean av trianglar med kända hörnkoordinater, [2.69b].
|
3.1b, 3.2, 3.6 3.8, 3.9ab, 3.10bc 3.12, 3.14b, 3.18bc 3.21, 3.23 (s.95-98). IL1:1a OH1.8, OH1.9 OH1.10, OH1.11 OH1.12 |
Linjens och planets ekvation.
Linjens ekvation har en vektorform, r = ro + tv,
där ro är ortsvektorn för en punkt på linjen och där v är
en riktningsvektor för linjen. Avståndsproblem. De vanligaste avståndsproblemen i detta sammanhang är:
Alla dessa problem löses med användande av projektion. I fallet linje-linje använder man dessutom kryssprodukt för att skaffa en vektor som är vinkelrät mot bägge linjerna. Kom ihåg att den vektor som man skall projicera på skall normeras, dvs divideras med sin längd så att den får längden 1. |