GPS, Navigering med stor precision
Artikel av: Dennis Aksberg 30
mars 1999
 |
Bild 1. Små handhållna GPS-mottagare kan idag köpas för
bara några tusenlappar. |
 |
Bild
2. Principen för hur GPS-systemet fungerar. Markstationerna följer
och övervakar satellitsystemet. Satelliterna skickar i sin tur data
om t.ex. var de befinner sig.
|
Förr i tiden navigerade människorna med
hjälp av himlakropparna och deras rörelser på
himlen. Dagens moderna människa har tagit
ett stort steg framåt. Vi har skapat våra egna
himlakroppar, satelliterna och navigations
systemet vi använder oss av kallas GPS.
Vad är GPS (Global Positioning System)?
Jo, GPS är ett satellitbaserat navigationshjälpmedel. GPS
skapades för den amerikanska armén, men har med tiden
utvecklat både en militär (PPS) och en civil, kommersiell
(SPS) gren. PPS (Precise Positioning System) har mycket
stor positionsnoggrannhet men är bara tillgängligt för USAs
militära styrkor. SPS (Standard Positioning System), som är
tillgängligt för civila användare, har en medveten störsignal
som gör att precisionen minskar.
Tillbaka till början
Vad består GPS av?
GPS är uppdelat i tre segment (bild 2):
Ett rymdbaserat segment, bestående av 24 satelliter
som ligger i omloppsbanor runt jorden. Det skickas
kontinuerligt upp nya satelliter som ersätter gamla och
därför finns det ibland fler än 24 satelliter. De ligger i
omloppsbanor på en höjd av ca 20 000 kilometer.
Satelliterna är uppdelade i sex banor med vanligtvis
fyra satelliter i vardera bana. På så sätt är de tillgängliga var
man än befinner sig på jorden. Satelliterna fullbordar ett
varv kring jorden på 12 timmar. Vanligtvis är det endast 21
av de 24 satelliterna som används och de resterande är
således reserver. Satelliterna skickar kontinuerligt ut
information om t.ex. sin position.
Ett kontrollsegment bestående av fem obemannade
markstationer. Dessa är utplacerade kring ekvatorn runt hela
jorden. Markstationernas uppgift är att följa och styra
satellitsystemet.
Ett brukarsegment som består av brukarnas mottagare.
Mottagarna varierar mycket i funktion och prestanda
beroende på avsett användningsområde. Det finns allt från
enkla handhållna mottagare för några tusenlappar till
extremt noggranna referensstationsmottagare i prisklassen
2-300 000 kronor.
Tillbaka till början
 |
Bild 3. Sfären föreställer en signal
som kommer från en
satellit mitt i sfären. |
 |
Bild 4. De två satelliternas signaler skär
varandra i den röda ringen.
|
 |
Bild 5. De tre satelliternas signaler skär varandra i de
röda prickarna som finns på den röda ringen.
|
Hur fungerar GPS?
Den allmänna principen för GPS är enkel. Genom att mäta
avståndet till tre satelliter kan GPS-mottagarens position
beräknas, förutsatt att satelliternas position är känd. GPS-
satelliten sänder ut en signal. I denna anges tidpunkten för
utsändningen. När GPS-mottagaren sedan tar emot signalen
så läser den av sin egen interna klocka. Eftersom
mottagaren nu både vet när signalen skickades och när den
togs emot kan den enkelt räkna ut den tid som signalen
färdades. Sträckan mellan mottagaren och satelliten kan då
lätt beräknas med formeln: sträckan = hastigheten × tiden.
Hastigheten hos radiosignaler är samma som ljusets
hastighet (vilket inte är helt sant eftersom jonosfären och
troposfären bromsar upp signalen).
Så här kan vi åskådliggöra problemet med positionsbestämning:
Betrakta en tänkt sfär med satelliten i mitten
och med en radie som motsvarar avståndet mellan satelliten
och GPS-mottagaren.
(Bild 3) Om vi tar emot signaler från en satellit kan vi bara
räkna ut avståndet till satelliten. Vi kan inte säga något om
vår position förutom att vi befinner oss någonstans på
sfären.
(Bild 4) Om vi tar emot signaler från två satelliter befinner
vi oss i den cirkel som bildas där de två sfärerna skär
varandra.
(Bild 5) Om vi tar emot signaler från en tredje satellit finns
det två punkter där alla tre sfärerna skär varandra. Vi kan
utesluta den ena skärningspunkten eftersom den ligger långt
ut i rymden. Den skärningspunkt som är kvar visar vår
position.
Lägg märke till att vi i exemplet ovan förutsätter att
klockan i GPS-mottagaren är lika exakt som atomuren i
satelliterna. Så är dock inte fallet i verkligheten. För att
korrigera tidsfelet i mottagarens klocka behövs därför en
extra satellit. Det betyder att man behöver tre satelliter för
att bestämma sin position tvådimensionellt (latitud och
longitud). Fyra satelliter behövs för tredimensionell
positionsbestämmning (latitud, longitud och höjd). Om man
tar emot data från ännu fler satelliter så ökar noggrannheten
i positionsbestämmningen.
Tillbaka till början
Signalernas färdtid
En viktig fråga: Hur vet GPS-mottagaren när signalen
skickades från satelliten?
GPS-konstruktörerna löste det genom att klockan i GPS-
mottagaren synkroniseras med klockorna i satelliterna.
Sedan genereras en kod som ser likadan ut vid samma
tidpunkt i både satelliten och mottagaren. Satelliten skickar
sedan koden i sin signal. När mottagaren tar emot signalen
kan den se efter hur lång tid som gått sedan den själv
genererade samma kod. På så sätt får GPS-mottagaren fram
hur lång tid signalen färdades.
Tillbaka till början
 |
Bild 6. Två satelliter sänder ut varsin signal. Där
de två signalerna korsar varandra (X1)
finns en GPS-mottagare. |
 |
Bild 7. GPS-mottagarens klocka går efter. Därför
tror GPS-mottagaren i punkten X1 att den
befinner sig i punkten X2.
|
 |
Bild 8. GPS-mottagaren i punkten X1 bestämmer
sin position m.h.a. tre olika satelliter. GPS-mottagaren antas ha en perfekt klocka. |
 |
Bild 9. GPS-mottagaren (som har ett klockfel)
upptäcker att de tre signalerna inte har
någon gemensam skärningspunkt. |
Eliminering av fel i GPS-mottagarens klocka
I alla GPS-satelliterna finns atomur. De är oerhört
noggranna och går max en sekund fel på 50 000 år. Atomur
är både så stora och dyra att vanliga GPS-mottagare istället
använder små och billiga kristallklockor. Nackdelen med
kristallklockor är att de inte alls är lika noggranna som
atomur.
Vi ska nu se hur GPS-mottagare kan eliminera
eventuella tidsfel som uppstår i kristallklockan. Vi
illustrerar med hjälp av tvådimensionella figurer som är
lättare att förstå än tredimensionella. Om man däremot ska
göra samma sak i ett tredimensionellt system behöver man
lägga till en extra koordinat, d.v.s. en extra satellit.
(Bild 6) Vi låter cirkelbågarna i bilden representera
signalerna från satelliterna. Låt oss säga att vi befinner oss i
punkten X1. Låt oss anta att det tar 2 sekunder att skicka en
signal från satellit A till punkten X1 och 3 sekunder från
satellit B.
Om GPS-mottagaren skulle ha en noggrann klocka
skulle den visa att vi befann oss i punkten X1. Men vad
skulle hända om klockan i GPS-mottagaren gick en sekund
efter?
(Bild 7) Då skulle GPS-mottagaren tro att signalen från
satellit A hade färdats i 3 sekunder istället för 2 och
signalen från satellit B skulle ha färdats i 4 sekunder. Detta
skulle innebära att cirkelbågarna skär varandra i en ny punkt
X2. Avståndet mellan X1 och X2 är alltså orsakat av tidsfelet
i GPS-mottagaren.
(Bild 8) Men om vi skulle ta emot signaler från en tredje
satellit skulle det se ut som i bild 8 (med en perfekt klocka i
GPS-mottagaren).
(Bild 9) Men när klockan i GPS-mottagaren går en sekund
efter ser det ut som i bild 9.
När GPS-mottagaren nu försöker räkna ut var den
befinner sig upptäcker den att det inte finns någon
gemensam skärningspunkt för de tre signalerna. GPS-
mottagaren försöker då justera tiden så att de tre signalerna
skär varandra i en punkt. I vårt exempel upptäcker GPS-
mottagaren att en gemensam skärningspunkt fås om en
sekund subtraheras från alla uppmätta tider. GPS-
mottagarens klocka ställs nu om så att den får rätt tid.
Klockan i GPS-mottagaren är nu synkad med satellitens
atomur så att de har exakt samma tid. Givetvis måste denna
korrigeringsprocess upprepas så GPS-mottagarens klocka
fortsätter att vara i synk.
Tillbaka till början
Signalerna
Varje GPS-satellit sänder kontinuerligt ut radiosignaler på
två frekvenser: 1575,42 MHz och 1227,60 MHz. Skälet till
att de sänder på två frekvenser är att olika frekvenser
påverkas olika av atmosfäriska störningar. Har man då två
signaler av olika frekvens kan man jämföra dem och på så
sätt räkna ut och korrigera störningarna.
På den första frekvensen, 1575,42 MHz, som kallas L1,
ligger två koder. Den noggranna P-koden och den inte så
noggranna C/A-koden samt navigationsdata (när signalen
skickades, uppgifter om satelliternas banor och liknande).
På den andra frekvensen, L2 (1227,60 MHz) ligger enbart
den noggranna P-koden och navigationsdata. P-koden
brukar krypteras och därför kan endast militära GPS-
mottagare använda den. Civila GPS-mottagare kan bara
använda den okrypterade C/A-koden på L1-frekvensen.
Varje GPS-satellit använder en unik kod när de sänder. På
så sätt kan alla sända på samma frekvenser men mottagaren
kan ändå skilja signalerna åt.
Tillbaka till början
Hur stor noggrannhet kan man förvänta sig?
Störsignalen SA
SA eller Selectiv Availability är en störning i GPS-signalen
som USAs försvarsmakt har infört. Orsaken är att man är
rädd för att t.ex. terrorister skulle kunna använda systemet
till samma ändamål som USA hade tänkt sig - mycket
träffsäkra bomber. Militära GPS-mottagare, som är avsedda
för USAs militärstyrkor, störs inte av SA. De visar ett
maximalt fel på ca 20 meter horisontellt.
Civila GPS-mottagare blir däremot störda av SA
signalen, som är en oregelbunden förskjutning i
tid/datakoden som GPS-satelliterna sänder ut. För en vanlig
användare innebär det att man kan se en fart- och
kursindikering på sin GPS-mottagare även om den ligger
stilla. Därför kan man inte garantera större noggrannhet
(horisontellt) än 100 meter för 95% av tiden. Felet brukar
dock ligga runt 50-80 meter.
Den vertikala noggrannheten hos GPS är ungefär 1,5
gånger sämre än den horisontella. Detta beror på
satelliternas position. Det är större sannolikhet att
satelliterna befinner sig vid horisonten än rakt ovanför. För
att noggrannheten i höjdled ska vara bättre måste det finnas
fler satelliter rakt ovanför.
SA är vanligtvis i drift, men under Gulfkriget stängde
man av det. Det berodde på att man använde civila GPS-
mottagare då man inte hade tillräckligt många militära GPS-
mottagare.
Den 1 maj 2000 togs SA-signalen bort.
Tillbaka till början
Andra störningar
Det finns även andra "naturliga" störningar än den inbyggda
störsignalen. Exempel på dessa är:
- Instabilitet i satellituret 0,5 m
- Instabilitet i mottagaruret 0,5 m
- Avvikelser i satellitbanor 1 m
- Signalfördröjning i jonosfären 10 m
- Signalfördröjning i troposfären 1 m
Reflektioner av signalen mot vattenytor, berg mm kan
också störa noggrannheten hos GPS-mottagaren. Det beror
på att en reflektion kan misstolkas som en direktsignal.
Misstolkningens storlek kan variera från några meter (vid
reflektioner i närheten av GPS-mottagarens antenn) upp till
100 meter (vid reflektioner i närheten av byggnader). Dessa
fel, som i otursamma fall kan vara stora, är svåra att
upptäcka.
Om man mäter sin position på ett och samma ställe
under en längre tid förbättras hela tiden
positionsbestämningen. Det beror på att GPS-mottagaren
tar ut ett medelvärde för alla positioner den har fått när den
stått still. På så sätt tar felen ut varandra. Positionsfelet
brukar dock sällan bli bättre än 30 meter.
Tillbaka till början
 |
Bild 10. Bilden visar principen för DGPS. En
referensstation beräknar det fel som finns i GPS
signalen. Därefter skcikas korrigeringsdata till
GPS-mottagare så att den kan beräkna en
noggrannare position. |
Ökad noggrannhet med DGPS
DGPS betyder Differentiell Global Positioning System.
Med hjälp av det kan man få ett positionsfel som är under
fem meter. Principen för DGPS är enkel (bild 10). Det finns
fasta referensstationer utplacerade på marken. Dessa
referensstationer vet var de befinner sig med stor
noggrannhet. När referensstationen tar emot signaler från
GPS-satelliterna kan den beräkna hur stort positionsfel som
fanns i signalen. Positionsfelets storlek skickas sedan till en
GPS-mottagare som då kan korrigera sin egen position.
Tillbaka till början
Användningsområden för GPS
Den som behöver noggrann information om position och
tid kan dra nytta av GPS-systemet. Man kanske vill hitta
den kortaste sträckan mellan två punkter. Eller man kanske
bara vill hitta tillbaka till sitt favoritfiskeställe vid sjön långt
in i skogen.
Den marina miljön är den klassiska för navigatörer, men
även användare på land har upptäckt nyttan av GPS t.ex.
lantmätare, geologer, räddningstjänst, kartritare,
mineralprospekterare, naturresursinnehavare,
naturvårdsforskare, arkeologer och naturfilmare för att
nämna några.
Tillbaka till början
GPS i framtiden
Som alla system och uppfinningar är GPS en företeelse
under utveckling. Det sker kontinuerliga förbättringar, som
t.ex. det felkorrigerande systemet DGPS. Det skickas även
upp fler satelliter så att man ska kunna få ännu bättre
positionsbestämmning. Liksom sin föregångare TRANSIT,
har GPS kommersiella och civila sida snabbt vuxit om den
militära. Numera finns det även bilar och bussar som med
hjälp av inbyggd GPS och plotter kan visa kartor och bilens
exakta position. På så sätt kan man t.ex. enkelt navigera sig
genom en okänd stad. Liknande system håller även på att
utvecklas inom andra transportområden som flyg, frakt och
tåg.
Tillbaka till början
Litteraturlista
Peter Bennett och Karen Nakamura. "The Global Positioning System FAQ."
[http://www.gpsy.com/gpsinfo/gps-faq.txt] 30 juli 1997.
Dana, Peter H. "Global Positioning System overview."
[http://www.utexas.edu/depts/grg/gcraft/notes/gps/gps.html] 2 Januari 1999.
Danewid, Robert: GPS för segelflygare. Segelflygsports Förlag HB. Malmö 1997.
The Aerospace Corporation. "The Global Positioning System."
[http://www.aero.org/publications/gps/index.html] 13 oktober 1997.
Trimble Navigation Limited. "How GPS works."
[http://www.trimble.com/gps/index.htm]. 1998.
U.S.C.G. Navigation Centre. "GPS Page."
[http://www.navcen.uscg.mil/gps/default.htm]. 23 oktober 1998.
Tillbaka till början
|