Vagnar
Det finns det ca 880 tunnelbanevagnar i Stockholms tunnelbana. Antalet sjunker i och med den modernisering som pågår. Dagens äldre vagnar har nästan samma yttermått och kan tyckas lika men i själva verket finns det 13 olika vagntyper. Vagntyperna heter C1, C2, C3, C4, C5, C6, C7, C8, C9, C12, C13, C14 och C15. De kallas ibland med ett gemensamt namn för Cx-vagnar. De första Cx-vagnarna är från tunnelbanans barndom på 50-talet.
Nu tillverkas en helt ny vagn och den började sättas i trafik 1998. Vagnen heter C20 men kallas vanligen vagn 2000 och är betydligt längre (46,5 m) än Cx-vagnarna (17,4 m). 8 C-vagnar motsvarar 3 vagn 2000.

Dagens Cx-vagnar

  • De första Cx-vagnarna (C1-C3) hade förarhytter i båda ändarna. Detta var en nödvändighet eftersom det till en början förekom tunnelbanetåg med udda antal vagnar.

  • I C-vagnarna C1-C5 sitter föraren till vänster i förarhytten medan de senare C-vagnarna (C6-C9) har förarhytten placerad i förarhyttens mitt. Vindrutorna är också större i C6-C9 vagnarna. Detta gäller även förarkomforten. Därför går de dessa nyare vagnar i största möjliga utsträckning först och sist i dagens tunnelbanetåg.

  • De sista 20 C6-vagnarna och C7-C9 vagnarna är sk semipermanent sammankopplade (med vilket menas att de är ständigt sammankopplade och har delvis gemensamma komponenter). Fördelen med dessa vagnar är att komponenter sparas, vilket leder till billigare vagnar.

  • Från början var C-vagnarna C1-C7 gröna medan C8-C9 var blå. Men ommålning av en del gröna vagnar till blå har gjort att det förekommer både gröna och blå vagnar av C1-C7.

  • Vagntyperna C12-C15 har stora likheter med C8-C9.
En grön C-vagn vid station Hötorget

Nya Vagn 2000

Den nya vagn 2000 är som tidigare sagts betydligt längre än C-vagnarna. Detta görs möjligt genom att vagnen kommer att innehålla två leder (jfr. leden i en ledbuss). Varje vagn kommer att ha en förarhytt i varje ändå. Noteras kan också att Vagn 2000 även kallas för C20.

Den första vagn 2000, med serienummret 2001, vid den första visningen av vagn 2000 för allmännheten. Senare blev just den här vagnen även döpt till Birger Jarl.

Fördelar med vagn 2000 jämfört med C-vagnarna

  • ATO - Datorstödd körning, dvs föraren övervakar tåget som själv kan anpassa tågets hastighet i förhållande till omständigheterna. Stopp vid stationerna sker med en precision av ca 10 cm. Detta gör att en optimal körning kan erhålles. Beräknad tidsbesparing i rusningstid är t.ex. 4 minuter mellan Hagsätra och Hässelby.
  • Lägre elförbrukning
  • "Onödiga" förarhytter försvinner, mer plats åt passagerarna.
  • Lättare att röra sig i tåget under färd
  • Hjulen ställer in sig efter kurvorna vilket minskar slitaget och ljudet.
  • Bredare och eldrivna dörrar
  • Bättre komfort (Skönare säten, mm)
  • Fler och större fönster
  • Tystare och jämnare gång
Nackdelar med vagn 2000 ska inte förekomma är det meningen men en del människor kommer säkert att hitta nackdelar. T.ex.
  • Färre antal dörrar.
  • Dörrar som öppnas ut istället för in i tågets sidor.
  • Inga mittstänger att hålla sig i.
  • För dyrt i förhållande till förbättringen.

Tekniska data om vagn 2000

Teknikområde

Karossmateriel
Totallängd
Största karossbredd
Största höjd över räls
Antal boggier
Vikt vid maxlast
Antal sittplatser
Antal passagerare, max
Maxhastighet
Energiförbrukning, vid halv last
Antal divmotorer
Kontinuerlig effekt/motor
Värde

Rostfritt stål
46,5 m
2,9 m
3,8 m
4 st
97,4 ton
126 st
414 st
90 km/h
5,5 kWh/vagnkm
8 st
125 kW

Vagndepåer

I Stockholms tunnelbana finns det idag 6 vagndepåer eller vagnhallar som de även kallades förr. Tub 1 har tre depåer, Tub 2 har två depåer och Tub 3 en depå enligt följande
  • Hammarbydepån (1947): Ligger söder om station Skärmarbrink.
  • Vällingbydepån (1952): Ligger mellan station Vällingby och station Råcksta.
  • Högdalsdepån (1957-1958): Ett stickspår från station Högdalen leder till hallen.
  • Nybodadepån (1964): Ligger söder om station Liljeholmen
  • Rissnedepån (1975): Ligger mellan station Rissne och station Hallonbergen.
  • Mörbydepån (1978): Ligger norr om station Mörby Centrum.
Hammarbydepån innehåller en gemensam centralverkstad för alla tre systemen. Mörbydepån har endast en uppställningshall för 40 st Cx-vagnar. De övriga 4 vagndepåerna sköter det löpande underhållet på respektive bana. Alla vagndepåerna innehåller en uppställningshall och en servicehall, utom hammarbydepån som endast har den gemensamma servicehallen.

Alla servicehallarna och uppställningshallarna på Tub 1 samt servicehallarna på Tub 2 och Tub 3 är egna byggnader medan uppställningshallarna på Tub 2 och Tub 3 utgörs av bergrum.

Förutom ovanstående vagndepåer finns det uppställningsspår utefter tunnelbanan. Det gäller främst vid några av ändstationerna, men det finns även vändspår där linjer vänder som inte går ut till ändstationerna.