Sammanfattning

Stockholms tunnelbana

  • Totalt finns det 100 stationer, varav 47 under jord och 53 ytstationer.
  • Stationerna under jord består av bergstationer och betongstationer.
  • Stockholms tunnelbana kallas ibland för världens längsta konstutställning.
  • Det finns 3 tunnelbanesystem.

Tunnelbana 1 (Tub 1)

  • Hässelby strand - Skarpnäck/Farsta strand/Hagsätra
  • Invigdes 1950
  • Senaste utbyggnad 1994
  • Har idag 3 huvudlinjer med 49 stationer
  • Banan går främst på ytan och i betongtunnlar.

Tunnelbana 2 (Tub 2)

  • Fruängen/Norsborg - Ropsten/Mörby centrum
  • Invigdes 1964
  • Senaste utbyggnad 1978
  • Har idag 2 huvudlinjer med 36 stationer
  • Banan går främst i bergtunnlar och på ytan.

Tunnelbana 3 (Tub 3)

  • Kungsträdgården - Hjulsta/Akalla
  • Invigdes 1975
  • Senaste utbyggnad 1985
  • Har idag 2 huvudlinjer med 20 stationer
  • Banan går främst i bergtunnlar.

Nutid - stora satsningar

  • En helt ny tunnelbanevagn kallad C20 eller Vagn 2000
  • Stationsupprustning
  • Nytt signalsystem
  • Förbättrad störningsinformation

Varför finns det en tunnelbana i Stockholm ?

  • Inspiration från andra länder
  • Nödvändigt för att klara trafiken. Ett tunnelbanetåg varannan minut motsvarar 15 bussar eller en väg med 33 körfält.

Tunnelbanevagnar

  • Dagens äldre vagnar kallas C1, C2,...,C15. De har alla samma yttre mått och 50-tals komfort.
  • Vagn 2000 började trafikera Stockholms tunnelbana 1997 och har 90-tals komfort.
  • Det finns idag 6 vagndepåer, tidigare kallade vagnhallar.