Inledning

Vad är en tunnelbana ?

En bild av en tunnelbana kan vara ett tråkigt, nedklottrat, slitet underjordiskt tåg. Till detta underjordiska tåg tvingas människor för att de av någon anledning inte kan ta sig dit de ska på något annat sätt.

Som tur är finns det människor som precis som jag tycker att tunnelbanan är något praktiskt, nyttigt och trevligt. Den innehåller mycket mer än bara tråkiga tunnelbanetåg. Det kan till och med finnas "roliga" tunnelbanetåg.

Det förekommer även stationer av alla de skiftande slag. Ofta är det trängsel men ibland kan det vara nästan ödsligt, vilket ger en omväxling. Dessutom finns det mycket som alla vanliga resenärer inte kommer i kontakt med under sin resa.

Vad är Stockholms tunnelbana ?

Stockholms tunnelbana är det viktigaste kommunikationsmedlet för de mer centrala delarna av Stockholmsregionen. Det är AB Storstockholms Lokaltrafik, förkortat SL som driver Stockholms tunnelbana. Numera sköts själva driften av tunnelbanan på entreprenad av Connex Tunnelbanan AB. Stockholms tunnelbana har fått flera olika passande "smeknamn". Den har bland annat kallats för "Stockholms livsnerv" och "ryggraden för kollektivtrafiken i Stockholm" men även för "världens längsta konstutställning".

Tyvärr skulle "Stockholms längsta klotterplank" inte heller vara ett så dumt "smeknamn". Klottret och förstörelsen kostade nämligen under 1995 runt 55 miljoner kronor. Pengarna hade helt klart kunnat användas till betydligt trevligare ändamål. Förstörelsen har tyvärr gett Stockholms tunnelbana ett dåligt ryckte som det inte går att bortse ifrån. Jag kan dock försäkra att Stockholms tunnelbana är mycket mer än bara klotter och förstörelse.

Allmän översikt

Innehållet ska ge en allmän översikt om Stockholms tunnelbana.

Nuläget
Stockholms tunnelbana är idag mycket mer än bara själva resandet. De 100 stationerna och bansträckningarna har stora skillnader i de olika delarna av tunnelbanesystemet. Det finns idag 6 vagndepåer för uppställning och/eller underhåll av tåg som inte är i trafik. Dagens vagnpark består av 11 olika typer av vagnar.

Framtiden
Stockholms tunnelbana har lämnat utbyggnaden bakom sig och håller istället på att moderniseras. Bland annat ska alla dagens tunnelbanevagnar bytas ut, stationerna ska rustas upp och ett nytt signalsystem ska ge säkrare och jämnare gång.

Historien
Den stora utbyggnaden skedde under 50- 60- och 70-talen. Det var på 50-talet de svåraste sträckorna byggdes och delar av Stockholms innerstad grävdes upp.