Varför blev det en tunnelbana ?Anledningen till att en tunnelbana började byggas i Stockholm var att trängseln på Stockholms gator hade börjat bli ett allt större problem under 1900-talets första hälft. Någonting måste göras. Bilar, bussar och spårvagnar konkurrerade starkt om gatuutrymmet. Räddningen ur detta hotande kaos var tunnelbanan. Stockholms politiker inspirerades också av att storstäder som London, Paris och New York där det redan byggts tunnelbanor.Tunnelbanan - räddning ur kaosAtt det behövs en tunnelbana är inte så svårt att förstå efter följande exempel. I rusningstid går 30 tunnelbanetåg åt varje håll över Skanstullsbron mellan stationerna Skanstull och Gullmarsplan, Tb1. Om tunnelbanetågen istället skulle ersättas med buss skulle det behövas ca 450 bussar, vilket blir en buss var 8:e sekund. Om ovanstående istället skulle ersättas med bilar skulle det behövas 33 körfält bredvid varandra i vardera riktningen. 1995 blev ovanstående exempel faktiskt verklighet när tunnelbanan blev avstängd p.g.a. en brand. De som kom för sent till jobbet då inser snabbt vikten av tunnelbanan.Politikernas beslutRedan i början av 1900-talet hade diskussioner förts i Stockholms kommunfullmäktige om byggande av en tunnelbana men det var först 1941 som beslutet togs att tunnelbanan skulle börja byggas. Beslutet kom dock först efter en lång och ganska upprörd debatt.Politisk dramatikEn del dramatik förekom under planeringsstadiet efter beslutet 1941. I slutet av 1944 blev nämligen en utredning klar. Denna visade att befolkningen i Stockholm ökade snabbt och att tunnelbanan därför skulle behöva en större kapacitet. I all hast två nya mycket avgörande beslut för att öka kapaciteten:
![]()
OlyckorEftersom Stockholms tunnelbana är en så stor trafikapparat händer det naturligtvis att fel uppstår och att folk skadas. Ett vanligt fel är att tågens dörrar inte vill öppna eller stänga sig. Det händer tyvärr även att människor omkommer. Det kan vara uteliggare som är lite runda om benen och blir påkörda av tunnelbanetågen eller folk som vill ta självmord genom att kasta sig framför ett tunnelbanetåg. Människor framför tunnelbanetågen är mycket obehagliga för förarna. Det har dock hänt andra incidenter som bränder och tunnelbanetåg som krockat.BränderTotalt har det varit över 20 större eller mindre bränder under tunnelbanans drygt 45 år. Dessbättre har det aldrig inträffat några större katastrofer. På senare tid har antalet bränder ökat pga den allt äldre vagnparken.
|
KrockarTrots att tunnelbanan har ett mycket avancerat säkerhetssystem som ska göra det omöjligt för tunnelbanetåg att köra in i varandra har det hänt en del olyckor
Varje gång det inträffar någon incident som är helt ofarlig men leder till ett stop i trafiken märker man nödvändigheten av Stockholms tunnelbana. Men samtidigt startar det en debatt om tunnelbanans säkerhet. |
|
![]() |