Framtid
Det som gör Stockholms tunnelbana extra intressant just nu är att det pågår stora förändringar i och med Dennisöverenskommelsen dvs en investeringsplan för att förbättra infrastrukturen i Stockholmregionen. Det går att säga att Stockholms tunnelbana nu lämnat "barndomen" (den stora utbyggnaden) bakom sig och istället uppnått "medelåldern" (underhållet, upprustningen, moderniseringen).

Dennisöverenskommelsen innebär bl.a. att det kommer att satsas 6,5 miljarder kronor för en bättre tunnelbana. De flesta är eniga om att satsningarna på tunnelbanan är bra till skillnad från flera av de andra projekten i Dennisöverenskommelsen.

Dennisöverenskommelsen har numera spruckit men nedanstående punkter kommer ändå att genomföras.

Tunnelbanans del av Dennisöverenskommelsen:

  • Nya vagnar. Det kommer att satsas 4 miljarder på en helt ny ledad tunnelbanevagn kallad vagn 2000. Vagn 2000 kommer att få en hel del förbättringar som det berättas om i avsnittet om vagnar.
Ett exemplar av Vagn 2000. Vagn 2000 har modellbeteckningen C20.
Copyright Roger Stenius
  • En allmän upprustning av tunnelbanestationerna håller på och kommer att fortsätta. Upprustningen innebär att alla stationer som saknar hiss får det. En del stationer får dessutom en rejäl ansiktslyftning.

  • Ett nytt säkerhetssystem kommer att installeras vilket ska ge jämnare gång för resenärerna.

  • Störningsinformationen kommer att förbättras. Redan idag går det att se förbättringarna genom att informationsskyltar på plattformarna kommit upp. Informationsskyltarna visar när de tre närmaste följande tågen kommer in till stationen och tågens slutstation. I framtiden ska även andra trafikstörningar än förseningar kunna visas.