Länkar till Programvara för digitalstyrning
Min Modelljärnväg Historik
Jag har byggt modelljärnväg i många år.
- 1981 - 1983. Min första bana var i N-skala (1:160). Den hade ett rundspår och ett spår som klättrade upp till en bergsby.
Denna bana har aldrig blivit klar(Jag var för ung för denna lilla skala). Ett av problemen var att jag blandade spår från Arnold och Minitrix och dess var ej kompatibla.
- 1985 - Inför nästa bana påbörjades ett trevligt samarbete med Martin Peterson.
- 1985 - 1986. Bana 2 gjordes istället helt i Märklin skala H0 (1:87). För enkelhetens skull hölls hela denna bana i ett plan.
Spårplan var ett rundspår som kringlade sig fram med en två spårig station samt några stickspår.
Då märklin fungerat bra så fortsatte vi med det även i bana 3 och 4.
- 1986 - 1987. Bana 3 ---- Minns ej.
- 1988 - 1990. Bana 4. På denna bana införde vi även Rocos H0e som är en smalspår järnväg (N-skale spår men H0 storlek på Tåg).
Denna bana var i två plan med ett rund spår på varje plan, dessutom hade vi två ramper så att man oberoende av körriktning kunde ta sig mellan planen.
Övre stationen var tre spårig och den undre var två spårig. Hela bakre delen inklusive ramperna var gömda i ett stort berg.
Vilket gav oss några bra effekter, då vi kunde köra inn ett tåg i berget och ut kommer ett annat.
Förklaring 4 parallella blocksträckor de 2 ramperna samt de 2 förbipaserings spåren på samma plan.
- 1991 Flytt. Efter en flytt och utrymmes brist på bredden, beslöt vi att byta skala till N-skala.
Då köpte vi dessutom in ARNOLDs digital system samt två lok och vagnar.
Digital systemet består av en Centralenhet, en Körpult och ett Interface för uppkoppling mot dator.
Loken har lokdekodrar, växlarna styrs med växeldekodrar desstom finns det svarsmoduler som ger signaler tillbaka till systemet
- 1991 - 1997. Bana 5 var gigantisk med över 100 m spår. Tyvärr blev den bara halvt digitaliserad.
Svarsfunktionen fungerade inte. I enlighet med tillverkarens rekommendation använde vi magneter i tågen och tungelement i banan.
Men dessa gav ej tillförlitliga resultat, 50 - 70 % går inte. För starka magneter och tågen fastnar i växlar, för svaga och inget svar.
Dessutom hade vi problem med spåret från PECO det krävdes mycket kraft för att lägga om en växel. Ibland kunde inte dekodrarna ge så mycket kraft.
Vi använde PECO för att de var de ända som helt dolde sina "växelmotorer" under banan. Hela banan var 8.0 x 0.8-1.2 m
- 1998 -> .Bana 6 Den senaste banan är helt digitaliserad. För att lösa svarsproblemen byggdes IR-sensor,
IR strålen bryts när tåget passerar vilket ger en signal till systemet som skickar den vidare till datorn.
En kraftig överdimensionering har gjort att denna IR-modul gett oss nästintill 100% resultat.
Spårplan för denna bana är enkel men genial. Den består av en dubbel spårig rundslinga på noll nivån samt en tredje slinga
som klättrar upp en nivå och sedan ner igen. Stationen rymmer på alla tre spåren 1 lok + 5 vagnar = 1.1 m. Vid stationen kan man komma från alla spår till alla spår.
Man kan till och med köra alla tre slingorna i en serie utan att lägga om en enda växel. Hela banan är 2.0 x 1.1 m.
Länkar till Tillverkare
- Arnold
Länkar till Återförsäljare på nätet
- Eisenbahntreffpunkt SCHWEICKHARDT GmbH
- Modellbahn PÜRNER - Rundschreiben 3/98
- Frame-Aufbau Eisenbahnen
- Modellbahn PÜRNER - Gesamt-Katalog
- Model Railroads
- Modellbahnladen Hilden
- Andys Modell(bau)-Flohmarkt
Länkar till programvara för digitalstyrning
- MIBA: Downloads