De Tres Lära

De Tres Lära, Skapelsen
Genom ändlös tomhet sprang de tre syskonen. De hade sprungit så länge någon
av dem kunde minnas. Varifrån de kom var höljt i dunkla dimslöjor. Deras
mål, om nu ett sådant någonsin existerat, hade för länge sedan utraderats
av den monotona språngmarschens dövande rytm.
Plötsligt stannade de och vände sig mot varandra. Deras flämtande
andetag, fick tomheten att fyllas av gråskimrande ångplymer. Andetag efter
andetag flöt samman och snart hade ett moln formats mellan de tre. Sakta
sänkte sig molnet likt morgondimma över ängen och tomhetens isande kyla
frös det sedan till en skiva av renaste is.
De tre satte sig kring skivan och betraktade den med ögon som nu tycktes
lysa av en målmedvetenhet de tidigare saknat.
I denna stund talade ett av syskonen och sade: "- Jag är Vothan !".
Innan det sista ordet hunnit klinga ut, sprang ett tredje öga fram i hans
panna. Detta öga spred ett värmande ljus, som föll över skivan av is. I
ljusets sken, var skivan så vacker, att syskonen fällde tårar över den.
Droppe efter droppe föll ned och snart var skivan täckt av ett tunt
vattenlager.
Så talade den störste av de tre. Med tordönsstämma utropade han: "- Jag
är Kior !" Därefter lade han sina händer på skivan av is. När de åter
lyftes, fanns ej längre vatten över hela isskivan, utan de delar av den som
berörts, var täckt med jord och sten.
Isskivan, som nu täcktes av både vatten och fast mark, var forfarande
livlös. Även om träd och blommor skjutit upp ur jorden, kunde ingen rörelse
synas och inget ljud höras.
Plötsligt bröts tystnaden och det tredje av syskonen sade: "- Jag är
Frika !". Då hon sagt sitt namn, började hon sjunga. Trots att sången var
utan ord, fick hennes ljuva stämma de två brödernas ögon att återigen
tåras. Tårarna föll över skivan av is. Vare sig de landade på vatten, jord,
sten eller träd, växte där fram varelser, vilka fick liv av Frikas sång.
- Det är så det kommer sig att en värld existerar, en värld där alla har
sin givna plats och lever enligt sin givna natur. Oavsett om en varelse har
släktskap med vatten, jord, sten eller träd, är den skapad av De Sanna
Gudarna.
Allt medan hon talat hade elden sakta falnat. Skuggorna började djupna
och en ensam ugglas skri hördes i natten. Det var inte första gången Kalina
berättat om skapelsen. Varje vår, när de första vitstjärnorna tittade fram
i mossan, samlade hon byns unga och delgav dem sin kunskap. Hon hade gjort
så alltsedan Kare gått bort och med Frikas hjälp, skulle hon nog kunna göra
det ännu en tid.
De Tres Lära, Historik
Tron på De Tres Lära har existerat så långt tillbaka någon kan minnas.
Ingen känner dess ursprung och av den orsaken anses det inte finnas någon
specifik grundare. De som följer denna religion, menar att den alltid har
funnits och att den är given av Gudarna själva.
Innan Den Höges Lära gjorde sitt intåg i världen, var tron på De Tres
Lära den allenarådande religionen. Nu har den dock trängts tillbaka, men
lever kvar på landsbygden och i de mer vilda markerna.
Vissa rykten talar om att många av de icke-mänskliga raserna lever enligt
De Tre. Om detta är sanning eller ej, vet nog bara de visaste av shamaner.
De Tres Lära, Praktik
De Tres lära är som namnet antyder en polyteistisk religion. De tre gudarna
är Vothan, Kior och Frika. Dessa nämns dock sällan med namn, utan kallas
vanligen: Den Vise (Vothan), Den Starke (Kior) och Modern (Frika). De tre
gudarna har ingen inbördes rangordning, men däremot olika funktioner.
Beroende på den situation man befinner sig i, riktas således tankar och
ritualer mot den gud vars hjälp önskas (se avsnittet "Gudarna").
Det finns inga givna religiösa ämbeten inom religionen. Den som visar
sig ha större kunskap än andra, blir oftast den som sköter gemensamma
högtider och ritualer. Det finns dock vissa personer, som anses stå gudarna
närmare än andra. Dessa kallas shamaner och har ofta förmågor utöver det
vanliga. Shamanerna vördas av de troende och man söker ofta upp dem för att
få råd eller hjälp. Shamanen har inte några specifika ämbetskläder, då
något egentligt institutionaliserat ämbete saknas. Vad som däremot utmärker
en shaman, är dennes uppenbara närhet till naturen och det av gudarna
skapade, vilket ofta avspeglar sin i klädedräkten.
Närhet till naturen och harmoni med densamma, är något som utmärker de
som följer De Tres Lära. Då allt är kommet av gudarna, har allt sin givna
plats i världen. Det finns således ingen egentlig ondska eller hierarkisk
världsordning. Tingen är helt enkelt som de är.
Vare sig det gäller djur, människor eller andra varelser, följer alla
den natur de givits av gudarna. Till varje varelses natur, hör att värna om
andra varelser av samma slag. En människa bör alltså hjälpa en annan om hon
har möjlighet. Varelser av annat slag än ditt eget, kan vara av så pass
skild natur, att det går emot din egen att värna om den. Du bör dock göra
ditt yttersta för att leva i harmoni med dem, de är ju liksom du skapade av
gudarna. Detta gäller såväl levande som odöda.
De odöda anses vara bundna till sitt halvliv av någon specifik orsak,
ofta ett illdåd som driver till hämndlystnad. Det ses som en god handling
att finna det som fjättrar den odöde vid denna värld. Detta dels för att
den odöde då blir fri att nå efterlivet, dels för att den odöde ofta tar ut
sitt raseri även på andra än de som förtjänar det.
Trots att De Tres Lära förespråkar harmoni och samlevnad, finns det
våldsamma konflikter bland de som följer läran. Okunskap är den främsta
orsaken till detta. Den gudomliga harmonin bejakas inte tillräckligt, utan
någon av de enskilda funktionerna hos en specifik gud sätts före de andra.
Värderas Kiors destruktiva eller Frikas dödande funktion högre än andra, är
människan inte längre i harmoni med världsalltet. Balans ges av helheten,
ej dess enskilda delar.
De Tres Lära betonar starkt vikten av harmoni och naturens ordning.
Detta har medfört att religion och samhälle är ett och samma. Utifrån
gudarnas natur styrs tingen. Samhället växer således fram enligt den givna
världsordningen och blir så vad det är menat att bli.
De som följer De Tres Lära, anser Den Höges Lära vara en enda stor lögn.
Att söka förändra världens ordning, gå emot tingens natur och inte sätta
helhetens balans i centrum, måste vara av ondo och kan således inte vara
givet av någon gudom.
De Tres Lära, Gudarna
Vothan ('Vååthan'): Vothan är ljusets gud och står för tingens ordning. Med
sitt tredje öga lyser han upp såväl värld som sinne. Denna upplysande
funktion, har medfört att Vothan också är de styrandes gud. Den som härskar
över andra, behöver ett upplyst sinne för att kunna sköta sitt värv. Vothan
kan i stort sett anses vara den gud man vänder sig till när det gäller alla
former av intellektuella och konstnärliga spörsmål.
Kior('Kjårr'): Kior är kraftens och skapandets gud. Han ger styrka och
kreativitet till såväl hantverkare som soldat. Dessa funktioner gör att han
också får en kaotisk aspekt, då detta är något som behövs i skapandets
process. Vissa mer krigiska raser har ett övermått av Kiors kaotiska sida
och vördar honom som en kraftfull stridsgud. En dylik centrering på en
specifik gudafunktion, ger ett disharmoniskt sinne. Den som söker harmoni
måste finna balansen mellan Kiors kaos och Vothans ordning.
Frika('Frika'): Frika är livets gudinna. Hon är den som styr fruktbarheten,
men också den som kommer med döden. Till henne ber den ofruktsamme om barn,
bonden om skörd, men också den gamle om ännu ett års levnad. Hennes hand
rör i stort sett allt vardagligt, och bland allmänheten är Frika den
viktigaste av gudarna
Människan lever hela sitt liv under alla tre gudarna. Oavsett vilken väg du
vandrar, har de alla ett finger med i livets spel. Efter döden, ändras dock
detta. Det liv du levt, avgör vad som händer dig då det ändas. Den gud,
vars egenskaper du premierat främst under din livstid, kommer att ta dig
till sitt rike sedan du dött. Var de respektive gudarnas riken finns och
hur de ser ut, är det ingen som vet. Något som dock är allmänt känt, är att
det dödsrike du hamnar i, är sådant att det passar just dina intressen.
De Tres Lära, Kosmologi
De som lever enligt De Tres Lära, säger att världen är en gigantisk skiva
av is som svävar i en ändlös tomhet. Runt denna skiva sitter Vothan, Kior
och Frika. De blickar ut över världen, men kan knappt synas från
människornas boning. Det som syns av dem, är Vothans tredje öga som vakar
under dagen, och Kiors enda öga som ses blicka ut över världen under
natten. De skimrande ljus som ses nattetid, är inte annat än gudarnas
andedräkt som fryser till små iskristaller.
Den stora isskivan är till största delen täckt av vatten, men på dess
mitt ligger den stora landmassa som bildades då Kior lade sina händer på
isen. Värmen från dessa finns fortfarande kvar och det är den som
tillsammans med Vothans tredje öga gör världen beboelig.
Ju längre från skivans centrum man färdas, desto kallare blir klimatet.
Den oändliga tomheten kyler skivans kant och gör att de yttre haven är helt
bottenfrusna. Detta är nog tur. Hade det inte varit så, skulle nog ett och
annat skepp som kommit alltför långt ur kurs, ha seglat över skivans kant
och ut i intet.
De Tres Lära, Ritualer
För de som tillber De Tre finns det en huvudsaklig rit, begravningen. När
en människa tagit sitt sista andetag i denna värld, är det tid att bege sig
till nästa rike. För att detta ska kunna ske, måste den dödes kropp
sammansmälta med det element den är kommen av. I människans fall är det
jorden. Det vanligaste och enklaste sättet att göra detta, är genom att
gräva ned den döde i marken. Då jord och kropp är av samma element, kommer
den naturliga harmonin att låta kroppen uppgå i den större helheten. När
detta skett, är den döde redo att träda in i det väntande dödsriket.
De som följer De Tres Lära har inga vardagliga ceremonier som styrs av
någon religiös auktoritet. Vad de däremot har, är en daglig ritual som alla
utför under sommarhalvåret. Under vintern är det endast shamaner som utför
denna rit.
Varje dag under sommaren, när Vothans öga står mitt i skyn, lägger sig
alla efterföljare till De Tre ned på marken. De håller armarna rakt ut från
kroppen och sluter ögonen. Värmda av ljuset från Vothans öga och Kiors
händer, ligger de stilla och lyssnar på naturens läten. En fridfull
harmoni sprider sig och ibland händer det att någon hör de ännu icke
utklingade tonerna från Frikas livgivande sång. Efter en stund av stillhet,
är det åter dags att tänka på dagens arbete, men nu med ett sinne i
harmoni.
|