Läsanvisningar till: R.A. Adams, Calculus, a Complete Course, 4th ed.
Del 1 (funktioner av en variabel).
Omfattning:
Kapitel: |
1.1-1.4 2 3.1, 3.3-3.4, 3.5 till Def. 13, 3.7 17.8 t.o.m. sid 1019 4.2, 4.3 (endast Theorem 6), 4.4 t.o.m. s. 250, 4.5, 4.7-4.9 |
5 6.1, 6.2 t.o.m. s. 357, 6.3, 6.5 7.1-7.3 9.1-9.2, 9.3 t.o.m. s. 541, 9.4 t.o.m. s. 548, 9.5 t.o.m. s. 555 samt Th. 19, 9.8 t.o.m. Ex. 2. |
Kap. P.
Detta kapitel utgör Inledande kurs i matematik. I kapitlet beskrivs vilka bakgrundskunskaper som förutsätts.
Kap. 1. Kontinuitet och gränsvärden. 1.1 Detta avsnitt är av orienterande och motiverande karaktär. Läs Ex 1-3. 1.2-1.3
Gränsvärdesbegreppet är fundamental i kursen. Du bör förstå den formella definitionen (s. 86 och framåt), i ljuset av den informella på s. 61. Den idé som ligger bakom är inte svår. 1.4
Då man infört gränsvärden är kontinuitet nästa steg. Att en funktion är kontinuerlig betyder att den har gränsvärden övwerallt och att dessa sammanfaller med funktionsvärdena. Definition 5, 6, 7, 8 och Sats 5, s. 76-77. 1.5 Frivillig läsning för den som vill veta mer om gränsvärden och kontinuitet. (Se också Appendix III.)
Kap. 2. Derivation. 2.1
I detta avsnitt förbereds derivatans införande genom en diskution av lutning (slope) och tangentlinjer till kurvor y = f(x). Det mesta bör vara bekant från gymnasiet, men, notera formeln för normalens lutning, s. 99. 2.2
Definition av derivatan, s. 101. Du bör i enkla exempel kunna beräkna derivator utgående från definitionen. 2.3
Sats 1, s. 110, säger att deriverbarheten medför kontinuitet. 2.4
Kedjeregeln, Sats 6, s. 119, är en hörnsten i differentalkalkylen. Den är lätt att komma ihåg med Leibniz´ beteckningar (mitt på sidan). 2.5
Med hjälp av gränsvärdet i Sats 8, s. 124, och en trigonometrisk identitet (Ex. 1), kan man härleda derivatan till sinusfunktionen. Trigonometriska formler ger, tillsammans med deriveringsreglerna, uttryck för derivatorna till cosinus-, tangens- och cotangensfunktionerna, som man också skall kunna. |