Kvantitativa data (enligt LADOK)

Moment TEN1 TEN1 TEN1 TEN1
Poäng på moment 6 6 6 6
Momentdatum 2003-10-24 2003-11-10 2004-01-10 2004-08-19
         
         
Civilingenjörsutb i bioteknik, BIO 180p, ffg registrerade ht03 73 registrerade      
Antal godkända på moment 22 0 9  
Antal tentander / deltagare 58 1 17  
Antal med slutbetyg 22 22 31  
Accumulerad presterad poäng på kurs 132 132 186  
Prestationsgrad 30,14% 30,14% 42,47%  
Examinationsgrad 30,14% 30,14% 42,47%  
         

Moment TEN1 TEN1 TEN1 TEN1
Poäng på moment 6 6 6 6
Momentdatum 2003-10-24 2003-11-10 2004-01-10 2004-08-XX
         
         
Civilingenjörsutb i kemiteknik, K 180p, ffg registrerade ht03 99 registrerade      
Antal godkända på moment 20 1 8  
Antal tentander / deltagare 63 4 23  
Antal med slutbetyg 20 21 29  
Accumulerad presterad poäng på kurs 120 126 174  
Prestationsgrad 20,2% 21,21% 29,29%  
Examinationsgrad 20,2% 21,21% 29,29%  
       

Analys av ansvarig lärare

(Studenternas synpunkter tas upp längre ner.)

Kursinnehåll

Med det givna antalet timmar och poäng tror jag att kursinnehållet är ganska lagom. Tempot känns ändå ofta högt, eftersom det är så många timmar undervisning per vecka.
Ändringar sedan förra året är främst att komplexa tal och polynom nu tas upp, detta eftersom gymnasiekursen matte E (där komplexa tal ingår) inte längre är obligatorisk för dem som läser vår kurs.

Kurslitteratur

Många studenter tycker att boken är svårläst.
Delvis kan det ses som ett problem vid övergången från en gymnasiebok till en bok på högskolenivå, men det är förstås inte bra om för många inte kan läsa kurslitteraturen på egen hand.

Examination

Bonusmoment

Bonusmoment har varit dels lappskrivningar, dels hemuppgifter med skriftlig redovisning i sal.
Avsikten är förstås att uppmuntra till kontinuerligt läsande. Av reultaten att döma har de bara delvis fungerat så, många har ganska låg bonus (men har förhoppningsvis ändå lärt sig något av att arbeta med lappskrivningar och hemuppgifter.
En idé med hemuppgifterna har varit att uppmuntra till gemensamt arbete, samtidigt som alla skall kunna redovisa lösningen på egen hand. Resultaten på redovisningarna av hemuppgifterna tyder på att många hade behövt lägga ner mer tid på denna del av studierna.

Tentamen

Resultatet på den första tentan var långt ifrån bra.
Skrivningen var enligt min mening totalt sett inte för svår, utan problemet tycks ha varit att de flesta helt enkelt inte hade lärt (/hunnit lära) sig kursinnehållet tillräckligt bra.

Genomförande

Föreläsningarna

De flesta föreläsningarna varade två timmar, vilket oftast ses som en fördel (jämfört med tre timmar). Ändå var de av allt att döma svåra att följa för många. Av synpunkter att döma var en stor del av problemet att föreläsaren inte hördes ordentligt (mumlade) och var opedagogisk. Sådana problem blir ju också värre om stoffet i sig inte upplevs som helt enkelt.
Ett problem i kursen kan vara att den handlar om saker som man har sett i gymnasiet, men på ett mer krävande sätt.

Lektionerna

Verkar ha fungerat bra. Studenterna har varit positiva i sina omdömen.

Webbsidorna

Jag har ansträngt mig att hålla informationen aktuell. Detta är kanske också den av kursledarens insatser som uppskattats mest av studenterna.

Förändringar inför nästa kursomgång

Kursen bör dras ut över en längre tid.
Föreläsaren bör anstränga sig mer för att höras och vinnlägga sig mer om pedagogiken.

Stockholm, den 17 december 2003
Bengt Ek, ansvarig lärare

Studenternas syn på kursen

Kursenkät

Efter drygt halva kursen genomfördes (av studenter) en enkätundersökning för att få in synpunkter på kursen.
Enligt den gav en tredjedel av de svarande kursen som helhet betyget underkänd, nästan 60% gav föreläsningarna lägsta betyg (1 av 5). Konkreta klagomål på föreläsaren var att han (dvs jag) talade för snabbt och otydligt och var opedagogisk.
Övningarna, däremot, fick mycket beröm och betyg 4 som mest förekommande omdöme (hela 28% 5!). Främsta klagomålet var att det skulle vara fler övningstillfällen.
Kurslitteraturen fick negativa omdömen, 49% gav betyg 1 (av 5).
Tryckta föreläsningsanteckningar och lägre tempo i undervisningen efterlystes.
Kurssidan och bonussystemet ansågs bra.