Kvantitativa data (enligt LADOK, förstagångsregistrerade vt16, totalt 88 personer)

Moment (hela kursen) TEN1 TEN1
Poäng (hp) på moment 7,5 7,5
Momentdatum 2016-06-02 2016-08-17
     
Antal tentander 56  
Resultat (ev. med oavslutad komplettering):
Betyg A 0  
betyg B 2  
betyg C 9  
betyg D 17  
betyg E 12  
betyg FX (ännu) 5  
betyg F 11  
Andel godkända (av de skrivande): 71%  

Analys av ansvarig lärare

Kursinnehåll

Kursen har, liksom föregående år, grovt sett bestått av fem delar: Det mesta av innehållet kan betraktas som normalt för en första kurs i diskret matematik.
Ganska mycket av kursens innehåll om delbarhet för heltal, modulär aritmetik, induktion, kombinatorik och grafteori ingår numera i gymnasiets kurs Matematik 5. Den är inte ett antagningskrav till KTH, men av de 17 som besvarade kursenkäten (finns nedan) uppger 8 att de läst den kursen och 6 att de inte gjort det (övriga 3 "vet ej"(!)).
Vi behandlar en användning av grupper i kombinatorik ("Burnsides lemma"), liksom faktorisering av gaussiska heltal (och polynom). De momenten finns nog ofta inte med i kurser i diskret matematik på denna nivå, men jag tycker att de passar in här.

Kurslitteratur

Vi använder sedan flera år Eriksson, Gavel: "Diskret matematik och diskreta modeller" och "Diskret matematik fördjupning" som kursböcker.
Studenternas omdömen om dem var (som vanligt) mestadels positiva, men några kommenterade att nivån i böckerna kändes lägre än i kursen.
Utöver böckerna ingick tre olika "stenciler" i kurslitteraturen, med titlarna "Lite om bevis", "Mer om faktorisering" och "Om gruppers verkan på mängder". De finns att hämta på kurssidan. Omdömena om dem var mindre uppskattande än om böckerna, de ansågs av en del tunga och svåra att läsa. Lite oroande var att av de svarande på enkäten sade sig 8 av 17 inte ha använt dem.
Exemplen i böckerna är ganska enkla. De lämnades i stort sett till självstudier och kompletterades med en lista exempel för övningarna. Också de kan hämtas från kurssidan.

Examination

Kontrollskrivningar

Liksom i fjol gavs kontrollskrivningar.
Det gavs fem skrivningar, svarande mot delarna i kursen. Fem klarade skrivningar räckte för godkänt på kursen utan tenta (det utnyttjades i år av två personer).
Skrivningarnas nivå verkar ha upplevts som något hög. Särskilt på ks2 och ks1 var resultaten inte bra.
Studenterna uppskattade enligt enkäten (som vanligt) systemet med kontrollskrivningar.

Tentamen

Skrivningen bedömdes som ganska svår och ansågs motsvara kursinnehållet ganska väl.
Som man kan se i tabellen ovan blev resultatet på tentan inte så bra på så sätt att det var för få höga betyg, men det var ganska många godkända (71% godkända av de förstagångsregistrerade som skrev).

Genomförande

Föreläsningarna

Studenternas omdömen om föreläsningarna har varit blandade. De ansågs av en del gå för snabbt fram och av en del ägna lite för mycket tid åt bevis (enligt min mening en central del av denna kurs).
Uppskattat tycks det ha varit att varje föreläsning inletts med en kort sammanfattning av förra föreläsningen (ungefär samma sammanfattning har sedan lagts ut på kurssidan).
För att ge lite avbrott och stimulera till eget reflekterande har jag använt kontrollfrågor ("färgfrågor") med tre svarsalternativ och "omröstning" med färgade lappar om svaren. Det verkar ha uppskattats, även om långt ifrån alla svarar och en del frågor ansetts för svåra. Svaren har gåtts igenom direkt och har också lagts ut på kurssidan.

Övningarna

Verkar ha fungerat bra, utom att det (särskilt mot slutet av kursen) blev snett med fördelningen av studenter i grupperna.
Grupperna fick lite olika karaktär. Övningsledarna gavs frihet att ha mer räknestuga eller traditionell övning med exempel lösta på tavlan. På så sätt kunde man välja en form som passade en.
Som nämnts ovan kompletterades bokens övningsexempel (som till stor del lämnades till egen lösning) med en lista exempel till varje övning. De finns på kurssidan (med svar och anvisningar som lades ut efter motsvarande övning).

Extra övningar

Inför ks4 och ks5 ordnades totalt fyra extra övningar, med en annan lärare (som haft motsvarande flera gånger tidigare). De var mycket uppskattade av studenterna.

SI-möten

I år ordnades möten med SI (Supplemental Instruction), ledda av äldre studenter.
Det var få av dem som besvarade enkäten som deltagit, men deras omdömen var positiva till åtminstone vissa inslag i mötena.
Det är mycket svårt att säkert bedöma hur stor effekt SI-verksamheten har, men jag tror att den kan hjälpa till förståelsen och dessutom kanske leda till pedagogiska insikter för deltagarna.

Kurssidan

Jag har ansträngt mig att hålla informationen aktuell, de flesta svarande ansåg den bra.

Eventuella förändringar inför nästa kursomgång

Kontrollskrivningarna behålls. Färgfrågorna likaså. Förhoppningsvis också SI (men den bekostas och administreras av CL-programmet).
Undertecknad anstränger sig för att göra föreläsningarna begripliga och stimulerande.

Stockholm, den 28 juni 2016
Bengt Ek, ansvarig lärare

Studenternas syn på kursen

Kursnämndsprotokoll

Kursnämnden hade ett möte (mot avsedda två, övertecknads försummelse), protokoll från studenterna har tyvärr ännu inte kommit in. Av diskussionen i kursnämnden att döma var bedömningen av kursens svårighetsgrad beroende av i vilken årskurs man läste kursen (CL i åk1, SIMTEK i åk2, E i åk2 eller 3).

Kursutvärdering

Resultatet av enkäten finns här.