ÖVNINGAR

 

MINIGRUPPARBETEN

Huvudsyftet med övningarna är att ge träning i att gå från problemformulering till lösningsskiss.
Det kan man dels göra enskilt i samband med att klassläraren går igenom tal på tavlan.

Men det är också viktigt att kunna diskutera sig fram till en lösningsskiss tillsammans med andra.

Därför ägnar jag nästan halva övningstiden åt att låta studenterna utföra minigrupparbeten.
De är cirka tre i varje grupp och får jobba med en lösningsskiss under en halvtimme.

Notera ordet "lösningsskiss"; i kursen betonas vikten av att förstå framför att räkna exakt rätt.
Studenterna har ju sedan grundskolan tränats i att räkna exakt rätt och det gör de också om de har förstått teorin och får mer tid på sig.

En sekreterare i varje grupp nedtecknar gruppens ansträngningar.
Mot slutet av lektionen samlar jag in de namnförsedda uppgifterna och rättar dessa till nästa gång vi ses, d.v.s. i räknestugan.
I räknestugan delar jag ut de rättade uppgifterna och diskuterar eventuella svårigheter med problemet
(detta för att ge feedback på de frågor som uppstod i grupparbetet.)

Är det jobbigt att rätta alla uppgifter?
Inte så värst; jag begär ju bara en lösningsskiss. Därför behöver jag inte detaljrätta.


Jan Scheffel, Alfvénlaboratoriet-2001